Geweldig hoe deze muzikanten spelen !

Standaard

Heb je ook ooit een tabla gehoord? Zo ja, wat vind je van dit instrument? En hoe heb je dit instrument leren kennen?

Niet iedereen zou misschien weten wat het is, maar het is een soort trommel dat wordt in de Hindoestaanse muziek.
Dit is een soort trommel die met beide handen bespeeld wordt, De tabla bestaat ook uit twee trommels, dus elke hand bespeelt één trommel. Bij de tabla horen veel verschillende slagtechnieken die allemaal een andere naam hebben.

Wanneer er meer aan de zijkant geslagen wordt geeft dit een andere klank dan wanneer er met de handen in het midden van de tabla gespeeld wordt. Op de tabla worden vaak veel ritmes gespeeld die erg snel zijn, de vingers worden veel afzonderlijk gebruikt.

Omdat ik dit instrument erg boeiend, maar ook best mooi vind, heb ik nog even gezocht naar meer informatie hierover.
Echt bekende tabla spelers zijn:  Zakir Hussein, Danny Carey en Ustad Alla Rakha.

Hieronder een filmpje, waarbij een vader en zoon samen de tabla bespelen. Deze vader en zoon zijn erg goed en ook erg bekend.

Allah Rakha & Zakir Hussain – Tabla Jugalbundi

Zelf vind ik het instrument echt geweldig, het is misschien niet helemaal mijn muzieksmaak of muziekstijl, maar ik vind het echt een hele aparte maar mooie klank. Ook vind ik het ontzettend knap hoe dit instrument bespeeld wordt en hoe snel mensen dit kunnen.

Wat vind jij van de tabla? Zou je het zelf willen bespelen? Waarom wel, of niet?

Geef een reactie

